مناظر بکر، طبیعت زیبا و آب و هوای منحصر به فرد این منطقه باعث شده است تا هر ساله شاهد حضور هزاران گردشگر داخلی از اقصی نقاط کشور در این منطقه باشیم.
محور قوچان - باجگیران دروازه شمال شرق کشور به آسیای میانه به شمار میآید و وجود گمرکات باجگیران و لطف آباد باعث شده بسیاری از گردشگران خارجی و داخلی و محموله های ترانزیتی صادراتی از دل این مسیر پر پیچ و خم عبور کنند.
اما مسیرهای نا ایمن در این میان دل هر مسافری را که از آن عبور میکند، میلرزاند.
*وضعیت جاده عامل ایجاد حوادث
مقدم یکی از رانندگان حمل و نقل جادهای درباره مسیر قوچان- باجگیران میگوید: کمتر کسی را میتوان در این منطقه پیدا کرد که شاهد حوادث ناگوار جادهای در طول این مسیر زیبا اما پرخطر نبوده باشد.
وی خاطر نشان میکند: عوامل زیادی برای وقوع حوادث در این مسیر وجود دارد که در این میان میتوان از کیفیت پایین روکش آسفالت و خرابی و گودشدگی آن بر اثر تردد بارهای ترافیکی، نبود علایم و تابلوهای اطلاعاتی کافی نام برد.
پوررضایی یکی دیگر از رانندگان میگوید: نبود تجهیزات هشدار دهنده جادهای مانند چراغ چشمک زدن، نبود حفاظهای جانبی مناسب مانند گاردریل و... از جمله نواقص این مسیر است.
وی خاطر نشان میکند: وجود نقاط کور و حادثه خیز فراوان از یکسو و نبود ایستگاه ثابت پلیس راه در سرتاسر این مسیر و دهها مشکل دیگر، این جاده را به مجموعه ای از پر خطرترین راههای مواصلاتی خراسان رضوی تبدیل کرده است.
محمدزاده راننده دیگری که در این مسیر تردد میکند، میگوید: به نظر من آنچه که بیش از هر چیز دیگر در بین مشکلات خودنمایی میکند، این است که ایستگاه متمرکزی برای امداد و نجات جاده ای مناسب وجود ندارد.
وی میافزاید: ایستگاه پلیس راه قوچان تا سه راهی امامقلی و مجموعه راه و شهرسازی باجگیران با یکدیگر بیش از 50 کیلومتر فاصله دارد و این موضوع احساس امنیت در مسیر را برای مسافران کمرنگ کرده است.
ضرورت استقرار ایستگاه امداد و نجات
در این خصوص مسؤول نمایندگی راه و شهرسازی باجگیران در گفتوگو با خبرنگار ما میگوید: با توجه به آمارها، میزان تصادفات جرحی و منجر به فوت حوزه راههای این نمایندگی نسبت به طول راههای همسنگ استان بالاست.
وی یادآور میشود: برای کاهش آمار تلفات جادهای، مجموعه نمایندگی راه و شهرسازی باجگیران با هماهنگی دستگاههای مرتبط نسبت به تجهیز و راهاندازی اولین ایستگاه متمرکز امداد و نجات جادهای در محل سه راهی امامقلی اقدام کرده است.
محسن نیک اختر میافزاید: این ایستگاه در حال راهاندازی بوده است و تا کنون 80 درصد مراحل اجرایی و ساختمانی آن انجام شده است.
قول مسؤولان برای نصب تجهیزات
وی تصریح میکند: برای استقرار نیروهای گشت ایمنی راهداری به همراه ماشین آلات سبک و نیمه سنگین و سنگین، نصب یک دستگاه کانکس حوادث و بحران سازمان هلال احمر و اکیپ پزشکی و آمبولانس اورژانس 115 و کامیونت آتشنشانی در این ایستگاه، مسؤولان مربوطه قول مساعد دادهاند.
نبود نیروهای پلیس راه در مسیر
وی حلقه مفقوده ایمنی و ترافیک جادهای محور قوچان - باجگیران - درگز را نبود نیروهای پلیس راه عنوان میکند و میگوید: ما آمادگی این را داریم تا با پذیرا شدن نیروهای پلیس راه به مجموعه ایستگاه امداد و نجات، شاهد کاهش چشمگیر حوادث جاده ای و تردد ایمن برای هموطنان، گردشگران و توریستهایی که از مسیرهای مواصلاتی این منطقه عبور میکنند، باشیم.
نیازهای فوری ایمن سازی محور
وی در خصوص ضرورت نصب علایم و تجهیزات جاده ای اظهار میدارد: عمر بالای تابلوها و فرسودگی عمومی 90 درصد آنها و نبود سیستم روشنایی مناسب در نقاط مه گیر و حادثه خیز مانند گردنه الم لی و رهورد، همچنین نبود حفاظهای جانبی مناسب در لبه پرتگاهها از کمبودهای جدی بحث ایمن سازی این مسیر و از نیازهای فوری آن است.
تردد بیش از 517 هزار خودرو در محور قوچان - درگز
رئیس اداره مدیریت راههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی نیز در گفتوگو با خبرنگار ما میگوید: در نیمه نخست امسال 517 هزار و 522 تردد در محور قوچان - درگز توسط دوربینهای تردد شمار ثبت شده است.
سیدابوالفضل حسینی عشرت آبادی میافزاید: 33 درصد این ترددها مربوط به خودروهای سنگین است.
وی میگوید: در نیمه اول امسال در مسیر قوچان - درگز 257 هزار و 217 تردد و در مسیر درگز – قوچان 260 هزار و 305 تردد ثبت شده است.
وی به آمار تخلفات مسیر اشاره میکند و میافزاید: در چهار ماه نخست امسال بیشترین درصد تخلف سرعت غیر مجاز در محورهای باجگیران - امامقلی، قوچان- درگز و بجستان – بردسکن بوده است.
ارتقای ایمنی اولویت مدیران استان
این در حالی است که در چند هفته گذشته رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور در مشهد اعلام کرد، اولویت اصلی مدیران راهداری و حمل و نقل جاده ای ارتقای ایمنی در جاده های استان است.
داوود کشاورزیان که در مراسم تودیع و معارفه مدیر کل جدید راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی سخن میگفت، خاطرنشان کرد: بر اساس قانون جرایم راهنمایی و رانندگی تعلل مدیران در بحث ایمنی در جادهها میتواند در تصادف سهمی داشته باشد.
نظر شما